×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 614.

BLOG

Perspektywa dobra wspólnego a sukces współpracy

2015-06-25 12:12:07

Mówiąc o współpracy, rozwoju, dialogu, i partnerstwie z perspektywy społecznej odpowiedzialności biznesu należy zwrócić uwagę na-często pomijane przy działaniach związanych ze społecznym zaangażowaniem - dobro wspólne. Znaczenie dobra wspólnego zostało docenione w 2009 roku, kiedy  Elinor Ostrom przyznano Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii.

Dobro wspólne

Dlaczego należy skupić uwagę na na dobru wspólnym? Ponieważ to pozwala na budowanie innej perspektywy dla partnerstw i dialogu. Najczęściej niepotrzebnie koncentrujemy się na problemie. Przykładem może być jedna z miejscowości w Polsce, w której mieszkańcy zimą palili w piecach nie tylko opałem, ale także różnymi śmieciami. Te śmieci sprawiły, że w atmosferze było tak dużo zanieczyszczeń, że miejscowość (uzdrowiskowa), w której dobrze rozwijała się turystyka,  mogłaby stracić tak dla niej ważny status miejscowości turystycznej.

Ale koncentrowanie się na tym (problemie), że mieszkańcy używają do palenia śmieci oraz podejmowanie  prób znalezienia i ukarania winnych nie doprowadziły  do niczego pozytywnego.. Mieszkańcy zaczęli palić śmieci nocą, społeczność się podzieliła i zaczęły tworzyć się konflikty. Trudno zresztą budować partnerstwo przeciw komuś, bo takie działania prędzej czy później prowadzą do jeszcze większych podziałów.

Co w tej sytuacji należy zrobić? Zadać sobie pytanie: co by było, gdyby mieszkańcy przestali palić śmieci? Byłoby czyste powietrze. I to czyste powietrze jest dobrym przykładem dobra wspólnego. Takie podejście, w którym zastanawiamy się nie nad tym, jak duży jest problem, ale co by było, gdybyśmy ten problem rozwiązali. Jest to  nie tylko bardzo dobra podstawa do budowania partnerstw, wizji zmiany życia społeczności, tworzenia nowych rozwiązań które mogą zmieniać życie lub podnosić komfort życia mieszkańców, ale też bardzo dobrysposób definiowania dobra wspólnego.

Świadomość korzyściBy dobro wspólne było dobrze przyjęte i pielęgnowane przez społeczności, konieczne jest spełnienie jeszcze jednego warunku: społeczność powinna być świadoma korzyści, jakie to dobro wspólne ze sobą niesie. A za komunikowanie korzyści wynikających z dobra wspólnego odpowiedzialni są zarówno partnerzy, którzy je budują, ale także liderzy opinii publicznej z danej społeczności. Jeżeli uda się przekazać społeczności informacje o korzyściach, wtedy o wiele łatwiej będzie nam zadbać o dobro wspólne i się nim cieszyć.

Przykładów włączania się przedsiębiorców w budowanie dobra wspólnego i dbania o społeczność mamy wiele. Świetnie to widać na poziomie lokalnym. Dębicki Klub Biznesu zorganizował ruch wolontariacki, w ramach którego opieką objęte są różnego rodzaju dobra wspólne dla społeczności. Przedsiębiorcy wraz z pracownikami włączyli się w rozmaite akcje na rzecz lokalnych dóbr wspólnych. Od najprostszych, takich jak place zabaw, które pracownicy wspólnie z mieszkańcami i młodzieżą wyremontowali; po bardziej zaawansowane, które niosą dużą zmianę społeczną. Są to np. programy wspierające aktywność mieszkańców takie jak Działaj Lokalnie czy Lokalne Partnerstwa PAFW, łączące zasoby społeczności i sprawiają, że wiele inicjatyw lokalnych jest wspieranych finansowo i wolontarystycznie. Takie programy także włączamy do karegorii dobra wspólnego. Przedsiębiorstwa, będące członkami społeczności, mogą uczestniczyć w budowaniu tego typu programów, a tym samym dobra wspólnego, nie tylko wspierając działania finansowo, ale przede wszystkim oferując czas pracowników, ich kompetencje i wiedzę.

Kluczem sukcesu i powodzenia takich programów nie jest komunikowanie, że inicjatorem jest konkretna organizacja, firma czy instytucja. Trzeba zwracać uwagę na to, żeby pokazywać korzyści jakie dają społeczności i pokazywać takie przedsięwzięcia w kategoriachdobra wspólnego.

Co by było gdyby ...Jasno zdefiniowane i klarownie komunikowanie dobro wspólne stanowi bardzo dobrą podstawę do budowania strategii współpracy z interesariuszami. Dlatego powtórzę, zamiast skupiania się na samym problemie warto wyobrazić sobie, co by było, gdyby został on rozwiązany. Właśnie takie podejście pozwala na tworzenie wizjonerskich strategii.

 

 

 

(2017-04-05 12:48:57) and tagged sukces, biznes, dobrowspolne
Partnerzy

Ta strona używa Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania - przeczytaj naszą politykę prywatności. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie. Zgadzam się