×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 614.

BLOG

Współdzielenie to współtworzenie! To zysk, nie strata!

2015-10-20 11:30:51

Rewolucja cyfrowa jaka dokonała się na przełomie XX i XXI wieku sprawiła, że dzielenie się wiedzą i doświadczeniem stało się rzeczą tak naturalną, jak dzielenie się kanapką w szkole, czy papierosem w wojsku. W ten sposób powstały takie ikony cyfrowego dobra wspólnego  jak Wikipedia czy Linux.

 

Z drugiej strony, powstały i powstają cale gałęzie przemysłu cyfrowego: wyszukiwarki, porównywarki, różnego rodzaju platformy doradcze, informacyjne, których model biznesowy oparty jest na dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem różnych użytkowników i konsumentów.

 

I trzecie, bardzo liczne i ważne środowisko oparte na dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem to społeczności pomocowe i samopomocowe oparte na e-wolontariacie jak na przykład: www.amazonki.net

 

Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem stało się więc tak powszechnie stosowanym zachowaniem, że powstają specjalne platformy, których celem jest ułatwienie wymiany wiedzy i doświadczenia różnych specjalistów w celu wspierania projektów społecznych. Pierwszą taką platformą crowdsourcingową w Polsce jest www.tudu.org.pl

 

Trudno wiec wyobrazić sobie cywilizację XXI wieku, w której jakakolwiek aktywność nie odwołuje się do wiedzy i doświadczenia innych osób. Kupując dowolny produkt czy usługę konsumenci starają się najpierw sprawdzić na forach, co sądzą o tym inni konsumenci, lub  poznać opinię blogerów i ekspertów na platformach informacyjno-edukacyjnych w Internecie.

 

To dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, jest ważne także na poziomie pojedynczych organizacji. Ale ten proces nie następuje samoistnie. Często członkowie zespołów bronią się przed dzieleniem się wiedzą i doświadczeniem, uważając,  że w ten sposób oddają coś co jest ich przewagą, coś co jest ich atutem.

 

Samemu niewiele zdziałasz! Warto więc budować w organizacjach kulturę współdzielenia, ale nie jest to proste. Dlatego programy przygotowujące jednostki do naturalnego w takiej kulturze funkcjonowania powinny być  wdrażane już na poziomie szkół. Powinny być  oparte o pracę zespołową, czy wolontariat, który zakłada nie tylko dzielenie się czasem, ale także wiedzą i doświadczeniem.

 

Również wolontariat pracowniczy, który oparty jest na tych samych zasadach jest wolontariatem bardzo cennym dla organizacji, ponieważ jest to płaszczyzna pozwalającą na wprowadzanie nowej kultury w organizacji. Szczególna rola czeka przywódców biznesowych,  którzy powinni stać się liderami w dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem nie tylko w swoich organizacjach, ale także wspierając tych na początku drogi w świecie przedsiębiorczości – jak startupy – czy tworzących dobro wspólne i  działających na rzecz zmiany społecznej – czyli organizacje pozarządowe i społeczne.

 

Trzeba przyznać, że odejście od modelu rywalizacyjnego na rzecz współdzielenia wymaga zachęt, nowych rozwiązań organizacyjnych i  języka korzyści. Podzielmy się więc doświadczeniem w dzieleniu wiedzą i doświadczeniem!

 

A wskazówką niech nam będzie fragment regulaminu Wikipedii:

a. Szanuj innych wikipedystów, nawet jeśli się z nimi nie zgadzasz.

b. Bądź uprzejmy.

c. Nie angażuj się w wycieczki osobiste i uogólnienia.

d. Szukaj konsensusu.

e. Unikaj kłótni.

f. Działaj w dobrej woli i zakładaj dobrą wolę u innych.

 g. Bądź otwarty.

 

 

 

 

 

 

 

 

(2017-04-05 12:46:03) and tagged ngo, internet, crowdsourcing, doswiadczenie, wolontariat, wiedza
Partnerzy

Ta strona używa Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania - przeczytaj naszą politykę prywatności. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie. Zgadzam się