News

Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce zaprasza mikro, małe i średnie firmy a także organizacje pozarządowe prowadzące działalność gospodarczą i spółdzielnie socjalne mające siedzibę na terenie województwa mazowieckiego na dwuipółgodzinne spotkanie dotyczące zarządzania wiekiem.

Gościem specjalnym spotkania będzie pan Jacek Męcina, sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Przedstawi on m.in. najnowsze instrumenty, w tym finansowe, wspierające zatrudnienie i edukację dojrzałych i starszych pracowników, które wprowadzone zostaną wraz z wejściem w życie ostatniej nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Spotkanie służyć będzie przedstawieniu różnego rodzaju rozwiązań w zakresie zarządzania wiekiem - ze szczególnym uwzględnieniem osób 50+ - stosowanych przez pracodawców oraz prezentacji i ocenie przygotowywanego przez Akademię podręcznika i filmu dotyczącego zarządzania wiekiem.

Spotkanie odbędzie  się w Warszawie w dniu 28 maja 2014 przy ul. Łuckiej 13 i potrwa od godziny 10:30 do 13:00. Udział  jest bezpłatny. Spotkanie nie ma charakteru pomocy publicznej.

Dodatkowo dla chętnych uczestników oferujemy udział w warsztatach nt. pozyskiwania środków unijnych w latach 2014 – 2020 organizowanych przez Urząd m.st. Warszawy.

Warunkiem udziału jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy. Liczba miejsc ograniczona.

W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt z Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce: Aneta Kapel, tel. 22 622 01 22, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Spotkania realizowane są elementem projektu "Activ 50+ - instrumenty wspierające aktywność zawodową pracowników", jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Liderem Projektu jest Miasto Stołeczne Warszawa, a partnerami: Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce i Akademia Leona Koźmińskiego.

Młodzi i zdolni po raz kolejny mają szansę na zdobycie stypendium. Na wnioski przesłane przez organizacje stypendialne czekamy do 29 lipca 2014 roku.

 Akademia, Fundacja Agory i Fundusz Stypendialny Rodziny Wróblewskich zaprosiły lokalne organizacje do nominowania kandydatów – utalentowanej młodzieży, do Programu Stypendialnego AGRAFKA.

Program AGRAFKA skierowany jest do wybitnej młodzieży w wieku gimnazjalnym i licealnym, wykazującej się humanistycznymi i ścisłymi uzdolnieniami, mającej pomysł na własny rozwój oraz pochodzącej ze społeczności, w których działają lokalne organizacje partnerskie.

Przy wyborze stypendystów, którego dokonuje Komisja Stypendialna brane są pod uwagę osiągnięcia (np. wygrane olimpiady, konkursy), sytuacja socjalno-bytowa kandydatów oraz ich pomysły na rozwój osobisty.

 Stypendium wynosić będzie do 300 zł miesięcznie (przez 10 miesięcy).

 Nominacje do programu mogą nadsyłać fundusze lokalne i lokalne organizacje grantowe (organizacje partnerskie Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce). Lista organizacji uprawnionych do przesyłania nominacji znajduje się w Regulaminie Programu Stypendialnego Agrafka oraz poniżej:

·         Fundacja Elbląg - Fundusz Lokalny Regionu Elbląskiego (Elbląg)
·         Fundacja Rozwoju Lokalnego „Parasol”(Bytów)
·         Stowarzyszenie Dobroczynne „Lokalny Fundusz Roku 2000” (Tomaszów Mazowiecki)
·         Fundusz Lokalny Ziemi Biłgorajskiej (Biłgoraj)
·         Fundacja Fundusz Lokalny w Leżajsku (Leżajsk)
·         Fundacja „Sokólski Fundusz Lokalny” (Sokółka)
·         Raciborski Fundusz Lokalny (Racibórz)
·         Fundusz „TRATWA” Szczecinek (Szczecinek, woj. Zachodniopomorskie)
·         Fundusz Lokalny Ziemi Białobrzeskiej „Koalicja dla Młodych” (Białobrzegi)
·         Fundacja GENERATOR INSPIRACJI (Błażowa)
·         Stowarzyszenie Centrum Młodzieży „ARKA” (Radom)
·         Fundacja Fundusz Lokalny SMK (Zaleszany)
·         Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznym CRIS (Rybnik)
·         Fundusz Lokalny Ramża (Czerwionka-Leszczyny)
·         Fundacja Pokolenia (Pelplin)
·         Stowarzyszenie Europa i My (Grodzisk Mazowiecki)
·         Fundacja Porozumienie Wzgórz Dalkowskich (Nowe Miasteczko)
·         Darłowskie Centrum Wolontariatu (Darłowo)
·         Stowarzyszenie Świętokrzyski Fundusz Lokalny (Kielce)
·         Fundacja Fundusz Lokalny Ziemi Płockiej „Młodzi Razem” (Płock)
·         Fundacja Rozwoju Społecznego "Nad Symsarną" (Lidzbark Warmiński)


Nominacje do Programu Stypendialnego Agrafka organizacje mogą nadsyłać do 29 lipca 2014 r.

W wersji papierowej na adres:
Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce,
ul. Marszałkowska 6/6,
00-590 Warszawa, tel. +4822 622 01 22.

w wersji elektronicznej (skan JPG lub PDF bez załączników): Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Katarzyna Karpa-Świderek: Co bilboard, co otwarcie skrzynki pocztowej, co włączenie telewizji to kolejny dramat, kolejna rozdzierająca serce historia i oczy pełne łez...Czas rozliczeń podatkowych! Rozkręca się bój o nasz 1%. Jak się nie dać zmanipulować i mądrze wydać część podatku? 

 

Iwona Olkowicz: Same reklamy społeczne, podobnie jak reklamy produktów komercyjnych, nie pokazują całej działalności organizacji, pokazują tylko apel o przekazanie 1%. Często bazują w tych przekazach na bardzo silnych emocjach. Dlatego zanim przekażemy 1% sprawdzajmy organizacje, pytajmy o nie znajomych… Wszystkie organizacje pożytku publicznego, które zbierają 1% maja obowiązek składania rocznych raportów do ministra pracy i publikowania ich na stronach internetowych. Można wyszukać i zobaczyć, czy ta organizacja ma raport roczny i na co przeznacza pieniądze. Dowiemy się, ile przeznacza na działalność statutową, (czyli na pomaganie innym), a ile na zarządzanie.

 

KKŚ: To ile powinna przeznaczać organizacja na zarządzanie? Ostatnio, przy okazji finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy dowiedzieliśmy się, że WOŚP przeznacza na pomoc charytatywną 92% (podał to minister pracy broniąc Jurka Owsiaka przed oskarżeniami prawicowych mediów o częściową defraudacje zebranych pieniędzy).

 

IO: Trudno podać jakieś limity, ale zdroworozsądkowo to jest do 20 % całego budżetu organizacji. Im większa organizacja, z większym budżetem, tym mniejszy procent przeznacza na administrację, bo działa efekt skali. Zarządzanie to koordynacja działań, księgowość, telefony, czynsze, płace pracowników, którzy wykonując ciężką pracę realizują ważne cele społeczne… To nie jest tak, że organizacje pozarządowe działają społecznie, czyli bezkosztowo, wbrew myśleniu wielu osób. Warto o tym pamiętać.  

 

KKŚ: W Polsce najwięcej pieniędzy z 1% dostają organizacje działające na rzecz dzieci, wspieramy także zwierzęta, na wsparcie edukacji czy kultury chętnych brak…

 

IO: … na wsparcie aktywności lokalnej też jest mniej chętnych … 

 

KKŚ: Jak to zmienić? 

 

IO: Nie wolno konkurować z takimi tematami jak śmierć, choroba, kalectwo, bo się z tym nie wygra, trzeba pokazywać pozytywne przykłady zmian społecznych. My w Działaj Lokalnie mamy mnóstwo organizacji, które pomagają aktywnym, a które nie bazują na ludzkich nieszczęściach, ale na pozytywnym przekazie i pozytywnych zmianach. 

 

KKŚ: Szukajmy organizacji „tuż za rogiem”? 

 

IO: Tak, wspierajmy lokalnie organizacje, które znamy lub widzimy w naszej miejscowości. Przykładowo fantastyczną kampanię zrobiło Darłowskie Centrum Wolontariatu - ponad 300 osób było zaangażowanych w kręcenie teledysku „Wolontariusz”, co było dźwignią kampanii 1%. Pokazywali siłę wolontariuszy, zabawę, ich radość z tego, że coś robią dla innych. Ten przekaz był bardzo pozytywny, a finałem kampanii było pokazanie filmu w kinie w Darłowie. To z tego filmu mieszkańcy mogli się dowiedzieć, że organizacja zbiera 1%. Dzięki tej kampanii liczba podatników przekazujących 1% Darłowskiemu Centrum Wolontariatu wzrosła sześciokrotnie!

 

KKŚ: A więc jeśli nie bazujemy na nieszczęściu, musimy być bardziej kreatywni?

 

IO: Tak. Sama akcja ulotkowa czy marketing szeptany nie wystarczą, trzeba ludziom pokazywać konkretne zmiany, trzeba pobudzić do refleksji, albo wywołać debatę publiczna o tym, co się dzieje z 1%, na co idą pieniądze publiczne. Bo trzeba pamiętać, że 1% to nie jest darowizna, a środki publiczne. Dzięki ustawie o działalności pożytku publicznego każdy podatnik, który rozlicza się z podatku od osób fizycznych, ma prawo „zabrać” budżetowi państwa 1% swojego podatku i przekazać go wybranej organizacji pożytku publicznego. To jest jego decyzja na co będą przeznaczone te pieniądze, ale ta decyzja nie dotyczy jego pieniędzy! Bardzo często ludzie mylą pojęcia „darowizna” z „1%”. Wydaje im się, że przekazując 1% już spełnili obywatelski obowiązek i na tym kończy się ich zaangażowanie we wspieranie działań społecznych.

 

 

KKŚ: A może trzeba zmienić przepisy? Mnie osobiście razi możliwość przekazania pieniędzy na konkretne dziecko, bez możliwości przekazania nadmiaru środków innym potrzebującym w tej samej fundacji. To uprzywilejowuje tych, którzy są sprawni w przeprowadzaniu zbiórek wobec często bardziej potrzebujących…

 

IO: Tutaj jest defekt ustawy. Ustawodawca miał na myśli inny cel, chodziło o to, żeby pieniądze z 1% służyły celom społecznie pożytecznym. Dobro publiczne jest definiowane jako dobro jakiejś grupy społecznej, a nie jednego dziecka czy rodziny. Tutaj należy pracować nad zmianą świadomości obywateli, ale i nad zmianą prawa. 

 

Iwona Olkowicz jest koordynatorem programu „Działaj Lokalnie” i konkursu grantowego „Aktywna Biblioteka” w ramach Programu Rozwoju Bibliotek. 

 

Ośrodki Działaj Lokalnie to otwarte, stabilne, rzetelne, przejrzyste, innowacyjne, doświadczone i niezależne organizacje, które działają na rzecz dobra wspólnego w swoich społecznościach.

Poniżej przedstawiamy listę Ośrodków Działaj Lokalnie, które posiadają status organizacji pożytku publicznego. Zachęcamy do przekazywania 1% podatku na ich rzecz.

 

 

 

 

 

 Takim hasłem Fundacja PZU i Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce rozpoczynają ogólnopolską kampanię społeczną pokazującą polskim rodzinom, że warto, wspólnie z bliskimi, działać na rzecz społeczności lokalnej, sąsiedztwa, brać udział w akcjach dobroczynnych lub wspierać wybrane organizacje i instytucje w działalności charytatywnej. Kampania jest częścią Programu „Wolontariat Rodzinny”.


 

Jak mówi Agnieszka Kazimierska z Fundacji PZU: Wierzymy, że wolontariat rodzinny, jako idea i jako inicjatywa społeczna, jest odpowiedzią na realną potrzebę Polaków, której postanowiliśmy wyjść naprzeciw. Chcieliśmy, aby jak najwięcej potencjalnych rodzin wolontariuszy dowiedziało się o naszym Programie, dlatego też rozpoczynamy kampanię społeczną „Zabierz rodzinę na wspólne pomaganie!”, w ramach której powstał spot promujący naszą inicjatywę oraz „Wirtualne Miasteczko Dobroczynności” na stronie www.wolontariatrodzinny.pl. Chcemy zachęcić do wspólnego, rodzinnego spędzania czasu i uczestniczenia w akcjach dobroczynnych”.


Badania przeprowadzone na zlecenie Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce przez Centrum Wyzwań Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego pokazują, że rodziny angażujące się społecznie dużo częściej mają poczucie dumy i spełnienia. Nie „okopują się” w domach, nie skupiają na sobie i swoich dzieciach. Ich koncepcja wychowania opiera się na przekonaniu, że dzieci nie można chronić przed światem, a raczej trzeba w je „w świat” angażować. Dużo ze sobą rozmawiają, są ze sobą bardzo szczerzy – szczególnie w trudnych tematach, przez co często są dużo bardziej odporni na kryzysy. Są również świetnie zorganizowani i bardzo odpowiedzialni. Działalność wolontariacka pozwala dzielić się zadaniami, daje powód by się wspierać, przynosi nowe tematy i przestrzeń do bycia razem w sposób niestandardowy. 

 

Zachęcamy rodziny, grupy znajomych, przyjaciół, sąsiadów, aby razem działali dobroczynnie. Ma to same plusy i wpływa na codzienne życie i relacje. Dlatego zapraszamy do odwiedzenia „Wirtualnego Miasteczka Dobroczynności” na stronie www.wolontariatrodzinny.pl i zapoznania się z tym, jak można w konkretnych miejscach pomagać z całą rodziną. Do wyboru są m.in. muzea i teatry, szpitale, opieka nad zwierzętami, domy dziecka, szkoły i przedszkola, parafie, świetlice środowiskowe, biblioteki i domy kultury, kluby rodziców, przestrzeń publiczna i oczywiście stowarzyszenia i fundacje – mówi Magdalena Wachol, koordynatorka Programu „Wolontariat Rodzinny”. 

 

Wola jest, potrzeba ofert

Impulsem do stworzenia koncepcji Programu były badania, z których jasno wynikało, że niemal 80% z nas deklaruje, że najważniejsza w życiu jest rodzina i to jej chcemy poświęcać swój czas. Inne badania pokazały, że Polacy z jednej strony chcą się angażować się społecznie, z drugiej – nie widzą dla siebie odpowiednich ofert ze strony organizacji i instytucji. Potwierdza to najnowsze badanie Stowarzyszenia Klon/Jawor, które mówi, że przyczyną braku zaangażowania w wolontariat są przede wszystkim: własne problemy i obowiązki, konieczność zatroszczenia się o siebie oraz o rodzinę, brak czasu, brak znajomości ludzi i organizacji, z którymi można działać, brak zachęty ze strony innych do podjęcia działania. Jak mówi Paweł Łukasiak, pomysłodawca Programu „Wolontariat Rodzinny”: Postawiliśmy sobie za cel sprostać wyzwaniu: zaproponować Polakom aktywność społeczną, która byłaby odpowiedzią na ich potrzebę zaangażowania się na rzecz innych ludzi, połączoną z wartościowym spędzaniem czasu z rodziną. Tak powstał Program „Wolontariat Rodzinny”.

 

Rodzinny? Nie znam

Marzy nam się, aby każda duża organizacja pozarządowa miała na stałe filtr „family friendly” w swoich ofertach wolontariatu. Jeśli wspólne działania rodzin z jakimi dotąd rozmawialiśmy, są tak ciekawe i przynoszą im tyle korzyści, jak to deklarują, to naszym głównym celem jest to, aby wspólne pomaganie stało się priorytetem dla polskich rodzin. Dlatego w kolejnych etapach naszej kampanii będziemy starali się jak najwięcej komunikować do organizacji pozarządowych, aby tworząc oferty wolontariatu, w szczególności uwzględniali specyfikę rodzin mówi Magdalena Wachol. Z kolei Paweł Łukasiak podkreśla, że większość polskich organizacji pozarządowych wciąż nie bierze ich pod uwagę w swoich strategiach rozwoju wolontariatu. I dodaje: Organizacje coraz lepiej zarządzają wolontariatem, ale specyfika rodzin nie jest zauważana. Nawet jeśli organizacje kojarzą rodziny wolontariuszy, nie zastanawiają się nad ich strukturą, nie tworzą dla nich – poza kilkoma wyjątkami – takich ofert. Mimo tych rezultatów można zauważyć, że wolontariat rodzinny zaczyna być mocnym trendem.

 

Prezentacja założeń kampanii „Zabierz rodzinę na wspólne pomaganie!” odbyła się w Centrum Prasowym PAP. W czasie spotkania zaprezentowano również platformę wyzwań (www.grywalizacja.wolontariatrodzinny.pl) dla rodzin wolontariuszy, które realizują od kwietnia do września projekty w ramach Programu „Wolontariat Rodzinny”. Organizatorzy zaprosili również na piknik rodzinny, który wkrótce odbędzie się w Warszawie.

 



Wyniki postepowania konkursowego – wyboru wykonawców na zasadzie konkurencyjności

5 marca 2014 Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce opublikowała zapytanie ofertowe na organizację spotkań konsultacyjnych w ramach projektu "Activ 50+ - instrumenty wspierające aktywność zawodową pracowników"


Otrzymano pięć ofert; wykaz oferentów zamieszczamy poniżej:

1.       UpHotel s.c.

2.       AHMD-6 Sp. z o.o, sp.

3.       Events Center Creative Agency

4.       Nawigator Spotkań Marcin Szota

5.       Pro Complex Grupa Domik Skiba

Oferta firmy UpHotel nie spełniała warunku lokalizacji obiektu w centrum Warszawy. Spośród pozostałych ofert Komisja zarekomendowała wybór oferty firmy AHMD-6 na podstawie kryterium ceny.

Zarząd ARFP zadecydował więc o powierzeniu wykonania usługi firmie AHMD-6.

Dziękujemy wszystkim oferentom za wzięcie udziału w Konkursie.

Partnerzy

Ta strona używa Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania - przeczytaj naszą politykę prywatności. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie. Zgadzam się