Wczoraj w hotelu Sofitel w Warszawie rozdano nagrody w 25. edycji Konkursu „Dobroczyńca Roku”. Wśród tegorocznych laureatów znaleźli się: Radio 357, Ikea, Allegro, Fundacja Orange, Jeronimo Martins Polska S.A, PURELLA sp. z o.o., Nationale-Nederlanden, PwC oraz dwie lokalne firmy: Agencja Reklamowa Parasol i Galeria Smaku Barbara Federowicz. Kapituła przyznała również dwie nagrody 25-lecia. Organizatorem Konkursu jest Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce.
Celem Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku” jest docenienie partnerskiej współpracy małych, średnich i dużych firm z organizacjami pozarządowymi, nagradzanie wartościowych programów wolontariatu pracowniczego oraz inicjatyw związanych z szeroko pojętą społeczną odpowiedzialnością biznesu.
Wśród Laureatów znaleźli się:
Kategoria: Kultura i edukacja
Zwycięzca: RADIO 357
Docenione za: za angażowanie słuchaczy w liczne akcje i zbiórki charytatywne, wsparcie dla ubogich uczniów w czasie pandemii oraz osobiste zaangażowanie ekipy radia - na czele z redaktorem Kubą Strzyczkowskim - w dobroczynność.
Nominowany przez: Fundację Świętego Mikołaja
Zwycięzca: Fundacja Orange
Doceniona za: stanie na straży bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie wspierając trzy wydarzenia Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: „Dzień Bezpiecznego Internetu”, „Digital Youth Forum” i Międzynarodową Konferencję „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie”.
Nominowany przez: Fundację Dajemy Dzieciom Siłę
Kategoria: Ochrona środowiska i klimatu
Zwycięzca: Jeronimo Martins Polska S.A
Doceniony za: przekazanie blisko 2,5 miliona złotych na programy przywracania żubrów i rysi w Polsce północno-zachodniej, działania ratujące wilki, objęcie ochroną lasów stanowiących siedliska sóweczki, umożliwienie zakupu samochodu terenowego dla organizacji prowadzącej Pogotowie Żubrowe, sprzętu telemetrycznego do śledzenia uwalnianych wilków i rysi oraz sprzętu do immobilizacji (czasowego usypiania) drapieżników.
Nominowany przez: Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”
Kategoria: Otwartość na różnorodność
Zwycięzca: Agencja Reklamowa Parasol
Doceniona za: wsparcie finansowe, koncepcyjne, organizacyjne i produkcyjne dla Fundacji L’Arche z Wrocławia, dzięki któremu fundacja zorganizowała m.in. pokaz mody z udziałem podopiecznych z niepełnosprawnościami, galę, licytacje charytatywne oraz wystawę zdjęć z pokazu mody.
Nominowany przez: Fundację L'ARCHE
Zwycięzca: IKEA Retail Sp. z o.o.
Doceniona za: przekazanie dochodu ze sprzedaży wielobarwnej torby Storstomma na obsługę telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111, realizację wspólnie z Fundacją Ocalenie i FDDS programu „Razem w Trosce o Dom” oraz zwracanie uwagi w komunikacji marki na problem dzieci LGBT+, które są dyskryminowane i wykluczane w swoim środowisku
Nominowany przez: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Kategoria: Pomoc społeczna i charytatywna
Zwycięzca: GROUPE SEB POLSKA SPÓŁKA Z O.O.
Doceniony za: wspieranie młodzieży i dorosłych w kryzysie bezdomności, umożliwienie zdobycia przez nich doświadczenia zawodowego, przekazywanie sprzętów AGD do mieszkań treningowych prowadzonych przez Fundację Po DRUGIE, organizowanie wspólnie z Nieagencją spotkań i eventów charytatywnych, z których przychód trafia na wsparcie podopiecznych fundacji.
Nominowany przez: Fundacja po DRUGIE
Zwycięzca: Allegro.pl
Doceniony za: wykorzystywanie rozwiązań technologicznych, kanałów social media i platformy Allegro Charytatywni w działalności dobroczynnej oraz angażowanie swoich 700 pracowników jako wolontariuszy w takie akcje jak Szlachetna Paczka czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Firma od lat działa w obszarze edukacji technologicznej oraz wspiera inicjatywy zrównoważonego rozwoju.
Nominowany przez: Stowarzyszenie Wiosna
Kategoria: Zdrowy tryb życia
Zwycięzca: PURELLA SP. Z O.O.
Doceniona za: przekazanie 10 proc. ze sprzedaży różowego batona #ThinkPink na pomoc podopiecznym Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, wsparcie organizacyjne w czasie realizacji sesji zdjęciowej i wywiadu dla magazynu „Glamour” z udziałem znanych ambasadorek akcji „Różowy Październik” oraz przedstawicielek i podopiecznych fundacji oraz uruchomienie strony purellapomaga.pl, na której można znaleźć istotne informacje o profilaktyce raka piersi.
Nominowany przez: Fundacji OnkoCafe - Razem lepiej
Zwycięzca: Nationale-Nederlanden
Doceniony za: wsparcie finansowe pierwszego w Polsce programu bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej dla osób chorych na raka, ich rodzin i osób, które z powodów profilaktycznych powinny zgłosić się do onkologa. Wsparcie firmy pozwoliło Fundacji „Twarze depresji” sfinansować kampanię outdoorową, zorganizować konferencję prasową z udziałem gwiazd – ambasadorów kampanii – i zrealizować webinary w mediach społecznościowych.
Nominowany przez: Fundacja „Twarze depresji”
Kategoria: Lokalne partnerstwa
Zwycięzca: Galeria Smaku Barbara Federowicz
Doceniona za: strategiczne podejście do pomagania w regionie, przekazane darowizny na minigranty dla programu „Działaj Lokalnie” 2021 i na roczne działanie programu „Wolontariat z Klementyną” a przede wszystkim za przyjacielską relację właścicielki firmy z przedstawicielami fundacji Koalicja dla Młodych z Białobrzegów, która umożliwiła nawiązanie relacji z kolejnymi darczyńcami.
Nominowany przez: Fundacji Koalicja dla Młodych z Białobrzegów
Kategoria: Wolontariat pracowniczy
Zwycięzca: PwC
Doceniony za: program wolontariatu pracowniczego angażujący 451 pracowników, który skupia się na wspieraniu edukacji dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem, działaniu na rzecz przedsiębiorczości i ekologii. Pracownicy PwC wsparli aż 56 organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw społecznych oraz 3409 potrzebujących z domów dziecka, świetlic środowiskowych czy domów pomocy społecznej. Firma przeznaczyła w 2021 roku na cele społeczne ponad 530 tysięcy złotych.
Szczegółowe opisy społecznego zaangażowania laureatów oraz organizacji nominujących znajdują się w załączniku.
Nagroda 25-lecia
Z okazji 25-lecia Konkursu Kapituła przyznała nagrody specjalne. Otrzymały je dwie firmy za wieloletnią współpracę z organizacjami pozarządowymi w zakresie społecznego zaangażowania. Mondi Świecie S.A. od ponad 16 lat wspiera finansowo i merytorycznie Stowarzyszenie Wspierania Rozwoju Gospodarczego Ziemi Świeckiej „Inkubator Przedsiębiorczości” (województwo kujawsko-pomorskie), co umożliwiło m.in. przyznanie 171 grantów na lokalne projekty o wartości prawie 700 tysięcy złotych. Firma regularnie wspiera wiele różnych społecznych inicjatyw lokalnych w obszarze zdrowia, edukacji, rozwoju lokalnej infrastruktury, kultury, projektów na rzecz dzieci, młodzieży, osób starszych i niepełnosprawnych. Z kolei Allegro.pl to trzykrotny laureat Konkursu „Dobroczyńca Roku”. Od początku istnienia firma podejmuje działania charytatywne w partnerstwie z organizacjami i udowadnia, że technologia ma moc rozwiązywania wielu problemów społecznych. Właśnie dlatego swoją skalę i zasięg wykorzystuje nie tylko w biznesie, lecz także w pomaganiu.
O konkursie
Celem Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku” jest docenienie partnerskiej współpracy małych, średnich i dużych firm z organizacjami pozarządowymi, nagradzanie wartościowych programów wolontariatu pracowniczego oraz inicjatyw związanych z szeroko pojętą społeczną odpowiedzialnością biznesu. W skład Kapituły w tym roku weszli: W skład Kapituły weszli Justyna Duriasz-Bułhak, przewodnicząca zarządu Forum Darczyńców, Fundacja Wspomagania Wsi, Jerzy Koźmiński, prezes Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Kazimierz Krupa, dziennikarz ekonomiczny, Paweł Oksanowicz, dziennikarz, radiowiec, autor wielu książek, Anna Potocka-Domin, wiceprezeska Business Centre Club ds. kontaktów społecznych, Head of Business and Human Rights Programme UN GCNP, profesor Bolesław Rok, Centrum Przedsiębiorczości Pozytywnego Wpływu, Akademia Leona Koźmińskiego, Marzena Strzelczak, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan i Kamil Wyszkowski, Executive Director of the UN Global Compact Network Poland
Organizatorem Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku” jest Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce. Fundatorem Konkursu jest Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Nad prawidłowością przebiegu procedur Konkursu czuwa firma E&Y.
Partnerami dwudziestej piątej edycji Konkursu są Konfederacja Lewiatan, Business Centre Club, Global Compact Network Poland, Pracodawcy RP, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Forum Darczyńców,
Partnerzy gali: Sofitel Warsaw Victoria, Queen Media.
Partner wspierający galę: Fundację Koalicja Sprawiedliwego Handlu – Fairtrade Polska.
Patroni medialni: portal organizacji pozarządowych ngo.pl, portal publicrelations.pl, niepełnosprawni.pl, portalspozywczy.pl, Nowy Marketing, odpowiedzialnybiznes.pl, marketingprzykawie.pl
Comments